Opiekun kluczowy
Kim jest Opiekun Kluczowy (ang. Key Person)?
„Opiekun kluczowy jest odpowiedzialny za pracę z małą grupą dzieci, zapewnienie im poczucia bezpieczeństwa, opieki i zbudowania relacji z ich rodzicami”
Cztery filary wychowania przedszkolnego i związane z nimi zadania Opiekuna Kluczowego
1. Każde dziecko jest wyjątkowe
- Opiekun kluczowy sprawia, że każde dziecko czuje się ważne, bo jego potrzeby i uczucia są pod opieką konkretnej osoby.
2. Budowanie pozytywnych relacji
Opiekun kluczowy:
- Jest odpowiedzialny za pracę z małą grupą dzieci,
- Tworzy pozytywne relacje z dziećmi i ich rodzicami / opiekunami,
- Rozwija bliską więź z dziećmi zapewniając tym samym poczucie stabilizacji,
- Pomaga dzieciom poczuć się w przedszkolu bezpiecznie, komfortowo i pewnie,
- Wspiera dzieci w procesie aklimatyzacji w przedszkolu,
- Poznaje rodziców / opiekunów przed, lub w momencie rozpoczęcia przez dziecko edukacji przedszkolnej,
- Organizuje spotkania poprzedzające rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, a następnie spotkania okresowe,
- Jest pierwszym punktem kontaktowym dla rodziców,
- Komunikuje się z rodzicami / opiekunami bezpośrednio lub za pomocą dzienniczków,
- Planuje czas na pracę z rodzicami / opiekunami.
3. Stworzenie środowiska wspierającego rozwój dziecka
- Opiekun kluczowy buduje opartą na zaufaniu więź z dzieckiem i partnerskie relacje z rodzicami / opiekunami,
- Wszyscy opiekunowie są wrażliwi, bacznie obserwują dzieci i odpowiadają na sygnalizowane przez nie potrzeby,
- Wszyscy opiekunowie mają czas na regularną refleksję i rewizję swoich działań pedagogicznych,
- Opiekunowie mają wsparcie dyrektora i regularnie otrzymują merytoryczną opinię o swojej pracy.
4. Odpowiednie nauczanie i stały rozwój
Opiekun kluczowy:
- Dokonuje regularnych obserwacji dzieci i analizuje zdobyte informacje,
- Wnosi wkład do obserwacji dokonywanych przez innych opiekunów,
- Planuje nauczanie bazując na obserwacji zainteresowań i potrzeb dzieci,
- Realizuje potrzeby dziecka poprzez reagowanie na jego uczucia i zachowania,
- Pracuje nad rozwojem zdolności językowych, społecznych , fizycznych i intelektualnych dziecka,
- Rejestruje postępy i dzieli się spostrzeżeniami z rodzicami / opiekunami i profesjonalistami,
- Tworzy i współtworzy indywidualne plany nauczania,
- Organizuje łagodne przejście dziecka do kolejnej grupy wiekowej lub innego przedszkola / szkoły.